Pedagogische Boksbegeleiding
Pedagogisch Boksen is een dynamische vorm van ervaringsgerichte coaching, waarbij bokscoaching als krachtig instrument wordt ingezet. Het doel is om jou bewust te laten ervaren hoe je je plek inneemt in de wereld. We begeleiden je om jezelf niet te overschatten en ook niet te onderschatten. Binnen het kader van Pedagogisch Boksen staat respect centraal: respect voor jezelf en respect voor anderen. Dit betekent respect voor je eigen grenzen en die van anderen. Het vinden van de juiste intensiteit is essentieel. Een te harde klap kan bij de ander angst, boosheid of verdriet oproepen, terwijl een te zachte klap duidt op gebrek aan respect en oprechte betrokkenheid. Het draait om nauwkeurige afstemming.
Onze benadering van boksen is veel meer dan fysieke activiteit; het gaat om het leggen van contact en het ontwikkelen van emotioneel bewustzijn. Het streven is om bewust en met gevoel te boksen. Dit betekent dat je je innerlijke belevingswereld leert herkennen en tegelijkertijd diepgaand contact maakt met anderen. Samen kun je op ontdekkingsreis gaan en grenzen verkennen, plezier delen of juist gevoelens van angst en boosheid verkennen. Het draait om het vinden van balans in interactie.
We passen de principes van Pedagogisch Boksen toe bij jongeren met uiteenlopend gedrag, zowel internaliserend (kenmerken van autisme en angststoornissen) als externaliserend (kenmerken van ADHD, ADD en OCD). Of het nu gaat om gezinscoaching, schoolcoaching, sportcoaching of maatschappelijke coaching, ons doel blijft hetzelfde: jongeren stevig in hun schoenen laten staan in diverse situaties. We combineren hierbij de basisprincipes van boksen met coachingstechnieken. Onze aanpak beperkt zich niet tot jongeren; we bieden ook bokscoaching aan voor ouders en hun kinderen.
Een unieke ervaring is de diepgaande connectie die ontstaat tijdens het boksen, waarbij authentiek contact en afstemming centraal staan. Boksen fungeert tevens als een spiegel, waarmee we reflecteren op ons gedrag. Dit stelt ons in staat om de geleerde lessen toe te passen in het dagelijkse leven. Het gaat ook om het vermogen om onze innerlijke ervaringen te verwoorden en te begrijpen, wat de overdracht van het geleerde naar coachingssessies vergemakkelijkt.
Onze benadering van boksen is veel meer dan fysieke activiteit; het gaat om het leggen van contact en het ontwikkelen van emotioneel bewustzijn. Het streven is om bewust en met gevoel te boksen. Dit betekent dat je je innerlijke belevingswereld leert herkennen en tegelijkertijd diepgaand contact maakt met anderen. Samen kun je op ontdekkingsreis gaan en grenzen verkennen, plezier delen of juist gevoelens van angst en boosheid verkennen. Het draait om het vinden van balans in interactie.
We passen de principes van Pedagogisch Boksen toe bij jongeren met uiteenlopend gedrag, zowel internaliserend (kenmerken van autisme en angststoornissen) als externaliserend (kenmerken van ADHD, ADD en OCD). Of het nu gaat om gezinscoaching, schoolcoaching, sportcoaching of maatschappelijke coaching, ons doel blijft hetzelfde: jongeren stevig in hun schoenen laten staan in diverse situaties. We combineren hierbij de basisprincipes van boksen met coachingstechnieken. Onze aanpak beperkt zich niet tot jongeren; we bieden ook bokscoaching aan voor ouders en hun kinderen.
Een unieke ervaring is de diepgaande connectie die ontstaat tijdens het boksen, waarbij authentiek contact en afstemming centraal staan. Boksen fungeert tevens als een spiegel, waarmee we reflecteren op ons gedrag. Dit stelt ons in staat om de geleerde lessen toe te passen in het dagelijkse leven. Het gaat ook om het vermogen om onze innerlijke ervaringen te verwoorden en te begrijpen, wat de overdracht van het geleerde naar coachingssessies vergemakkelijkt.

Foto hierboven: links Elijah de Haas op 6-jarige leeftijd. Hij studeert nu Toegepaste Psychologie en is pedagogisch bokstrainer bij Bontekoe Coaching.
Veel toegepaste doelen zijn:
- Toename van vertrouwen door je alertheid, kracht, doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen (fighting spirit) te ervaren;
- De grenzen van jezelf en van de ander te ervaren en te respecteren; toename van je impulscontrole;
- Toename van je gevoelsbeleving en minder in ‘je hoofd zitten’;
- Bewustwording van je coping strategieën;
- Toename van de mogelijkheid om je rust/kracht te vinden en te schakelen;
- Toename bewustzijn op je wensen, idealen en doelen;
- Toename bewustzijn op (de acceptatie van) je kwaliteiten en beperkingen;
- Met tegenslagen leren omgaan.
Foto hierboven: met Robin en de kinderklas in 2007. De twee links zijn mijn zoons Elijah en Jesse. De tweede van rechts is mijn zoon Noah, die inmiddels bewegingsagoog is, bokstrainer bij Bontekoe Coaching en student Social Work.
Pedagogisch boksen wordt gegeven door John de Haas (fysiotherapeut, toegepast psycholoog, Master Ecologische Pedagogiek & kapitein Grote Zeilvaart) i.s.m. Elijah de Haas (student Toegepaste Psychologie & pedagogisch boksbegeleider), Elijah Spaans (jongerencoach, socioloog en pedagogisch boksbegeleider & Masterstudent Orthopedagogiek) en Noah de Haas (bewegingsagoog, student Social Work & pedagogisch boksbegeleider).
John werkt bijna 35 jaar met jongeren o.a. 20 jaar op Zeilschip De Tukker waar hij als schipper/trainer 3-weekse ervarend lerenprogramma’s deed met jeugdige delinquenten en jeugdzorgjongeren. Boksen leerde hij 20 jaar geleden van Robin van Soolingen met wie hij bokstrainingen verzorgde bij jongerenprojecten en binnen het bedrijfsleven. John is Rots & Watertrainer en deed de vervolgcursussen Rots & Water met gezinnen en Rots en Water bij jongeren met Autisme Spectrum Stoornissen. Ook deed hij de cursus Boksend Opvoeden (gevorderd) en diverse cursussen bokspsychotherapie, kickbokstherapie & boksend coachen.
John is (o.a.) schatplichtig aan Jacqueline de Haan, Jan Geyteman, Freerk Ykema en Robin van Soolingen.
Pedagogisch boksen wordt gegeven door John de Haas (fysiotherapeut, toegepast psycholoog, Master Ecologische Pedagogiek & kapitein Grote Zeilvaart) i.s.m. Elijah de Haas (student Toegepaste Psychologie & pedagogisch boksbegeleider), Elijah Spaans (jongerencoach, socioloog en pedagogisch boksbegeleider & Masterstudent Orthopedagogiek) en Noah de Haas (bewegingsagoog, student Social Work & pedagogisch boksbegeleider).
John werkt bijna 35 jaar met jongeren o.a. 20 jaar op Zeilschip De Tukker waar hij als schipper/trainer 3-weekse ervarend lerenprogramma’s deed met jeugdige delinquenten en jeugdzorgjongeren. Boksen leerde hij 20 jaar geleden van Robin van Soolingen met wie hij bokstrainingen verzorgde bij jongerenprojecten en binnen het bedrijfsleven. John is Rots & Watertrainer en deed de vervolgcursussen Rots & Water met gezinnen en Rots en Water bij jongeren met Autisme Spectrum Stoornissen. Ook deed hij de cursus Boksend Opvoeden (gevorderd) en diverse cursussen bokspsychotherapie, kickbokstherapie & boksend coachen.
John is (o.a.) schatplichtig aan Jacqueline de Haan, Jan Geyteman, Freerk Ykema en Robin van Soolingen.